poniedziałek, 2 maja 2016

Don't Look Any Further, czyli przez Internet za króliczkiem

Zdaję sobie sprawę, że problem to duże słowo na to, co zaraz przytoczę. Niemniej, mam problem. Możliwe, że jako jedyny w naszym pięknym kraju jestem na tyle szczęśliwy, aby mieć tylko (aż!) taki problem. Mianowicie: znalazłem piosenkę, której nie ma. Co więcej, ta piosenka chodzi za mną jak Wokulski za Izabelą. Ze wszystkich piosenek, które są dostępne na wyciągnięcie myszki, trafiła mnie w serce ta, której – kurna! – nie mogę mieć.

Orison, Z archiwum X
Zaczęło się tajemniczo, bo od Z archiwum X. W „Orison”, 7 odcinku 7 sezonu, Scully prześladuje niewyraźna muzyka, którą słyszy na miejscach zbrodni – okazuje się ona radiowym hitem jej dzieciństwa. Piosenka zwiastuje starego przeciwnika, psychopatę/zboczeńca Pfistera, dla którego Scully jest tą jedną, która się wymknęła. Wraca więc po nią, niepotrzebnie dla widza zresztą, bo dostajemy w zasadzie odgrzewany kotlet, który smaczny był tylko za pierwszym razem.

Wracając do sedna, „Orison” dał mi coś innego niż regularny, trzymający w napięciu odcinek. Dał coś, czego nie spodziewa się ktoś po sześciu sezonach przygód Muldera i Scully, czyli chwytliwy szlagier z szorstkim męskim wokalem. Refren powtarza „Don’t look any further”, podpowiadając Scully, aby przestała szukać, bo ma coś pod nosem. Ten emocjonalny wątek, silnie obecny przez cały sezon, wybrzmiewa w odcinku wyjątkowo mocno właśnie za sprawą powtarzanej kilkukrotnie piosenki. Świetny klimat, dobra melodia, wokal i chórki wywołały i u mnie ciarki na plecach – zacząłem szukać, spokojny o swoje i wyczekujący momentu aż dodam nowy kawałek pod tytułem „Don’t Look Any Further” do swojej playlisty.
Don't look any further, Scully

A tymczasem – bum! – Internet przegrał. Znalazłem funkowy oryginał śpiewany przez Dennisa Edwardsa (YOUTUBE) z rozkosznie przestarzałym teledyskiem, w którym wokalista sam wygląda jak psychopata/zboczeniec. Niestety, nie ten klimat, którego szukałem. Zirytowany nieudanymi poszukiwaniami zasięgnąłem wiedzy i doczytałem, że wykonawca oryginału nie zgodził się na wykorzystanie piosenki w serialu, dlatego twórcy postanowili zapłacić innemu, bluesowemu artyście. Tym sposobem John Hiatt nagrał cover „Don’t Look Any Further”, który przebił pierwowzór.

Znalazło się kilku fellow nerds zza Oceanu, którzy z tym samym problemem zwrócili się do Internetu. Jak się okazuje, piosenka Johna Hiatta nie została w żaden sposób wydana i nie istnieje poza serialem, może tylko w szafie kogoś z ekipy The X Files. A ponieważ jest to problem jedynie dla grupy nerdów, nikt nie łaszczy się na wydawanie deluxe edition ost z bonusową piosenką.

John Hiatt
Jedyny dostępny fragment utworu Johna Hiatta (YOUTUBE), zgrany prosto z serialu, to marchewka na kiju, która nie pozwala zapomnieć o „problemie” i przypomina o ostatecznej niedostępności rozwiązania. Z jednej strony – irytujące jak cholera! Z drugiej strony – odświeżająco nowe w erze wszech-dostępności Internetu. Trochę powrót do dzieciństwa, kiedy piosenkę trzeba było wytropić i upolować. Trochę jak pogoń za króliczkiem.

[m]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz